B2B e-handel & webshop

Utvecklingen inom B2B-segmentet börjar ta fart och den digitala affären hamnar allt högre upp på agendan. Den globala marknaden för B2B handel kommer att nå 1,8 biljoner $ till 2023. Kunderna har höga förväntningar på sin upplevelse i en webshop utifrån sin erfarenhet som konsument. Många företag märker att E-handel skapar en motor för ökad försäljning. Det ger en effektiv och smidig kanal för att öka försäljningen och mer tid till kundkontakt och marknadsföring. 

Kontakta oss

Digital Transformation

En digital revolution för handel mellan företag pågår. Många verksamheter inom B2B står inför en stor förändring där arbetssätten förändras och utvecklas. Digitaliseringen innebär många fördelar men man kan också uppleva hinder på vägen. Vi hjälper er att anpassa er till den nya tekniken så ni kan spendera mer tid till marknadsaktiviteter, nya och komplexa affärer, och förbättrade kundrelationer.

Vad är skillnaden på B2B e-handel?

Kortfattat handlar B2B e-handel om digitala transaktioner mellan företag till skillnad mot B2C som är till konsumenter.  Det som oftast skiljer sig är upplägget kring priser, unika kataloger, avancerade integrationer till affärssystem, betalsätt samt registreringen går till.

I vissa fall är också upplevelsen mer personaliserad för varje företag då det går att lägga mer tid per kund inom B2B på grund av de högre ordervolymerna. I första hand startar företag en webshop för att göra handeln mer effektiv istället för manuell orderläggning via telefonsamtal, mail eller liknande. I grunden väldigt likt annan handel som exempelvis B2C och D2C.

Case

B2B e-handelsplattform

Det finns många fördelar med att använda en plattform för att driva e-handel till företag. Här är några fördelar samt en beskrivning av den e-handelsplattformens funktioner vi primärt arbetar med.

Nå nya kunder

De flesta upplever direkt att de har möjlighet att nå helt nya kunder gentemot tidigare. Detta beroende på att du får helt nya möjligheter att marknadsföra din verksamhet och produkter genom helt nya strategier.

Bättre kundhantering

Genom att personalisera och skapa en ideal upplevelse för dina kunder kommer de uppleva en bättre kundhantering. Detta ger dem också större möjlighet att inspireras på ett fritt sätt i kombination med er strategi för sälj och marknad.

Ökad merförsäljning

De flesta företag anser att det går smidigare att också kunna sälja fler tillbehör, reservdelar och helt enkelt öka det genomsnittliga ordervärdet. 

Bättre analysverktyg

För att ta rätt beslut krävs också rätt data. Genom att använda moderna BI verktyg, CRM och integrera dessa kommer företag få mycket bättre möjlighet att ta beslut kring sina strategier. 

B2B-funktionalitet

Integration till affärssystem och CRM

För många är affärssystem och CRM det centrala i verksamheten. Vi kan integrera e-handeln till samtliga system som påverkar din affär. Du får en sömlös integration så du upplever de olika systemen som Ett. Resultatet märks på en effektivare försäljning och minskad administration. Tack vare Magentos moderna API:er så möjliggörs integrationer med de allra flesta system. 

Öppen, Stängd eller hybrid

Många företag föredrar att skydda webbplatsen via inloggning. Öppen, Stängd eller hybrid. Naturligtvis kan du använda Magento som din webbplats med produktkatalog, där exempelvis ni döljer delar som priser, köpfunktioner tills kunden loggat in.

Individuella Produktkataloger och Priser

Som B2B försäljare uppkommer ofta scenariot där olika kunder är intresserade av olika produkter och har olika avtal gällande priser och rabatter. I Magento Commerce går detta att styra från samma backoffice och det behöver inte vara uppdelat i olika siter eller webb-shoppar. Du behöver inte längre hantera en uppsättning webbplatser och butiker utan istället enkelt kan hantera alla dina kunders behov från ett ställe.

Offerter och Offertförfrågan

I den nya versionen av Magento 2 Commerce är offerthanteringsflödet perfekt för att passa alla inom B2B. Dina kunder kan efterfråga en offert lika enkelt som att göra ett traditionellt köp. Offerten sparas under kundkortet och kan konverteras till en order när båda parter är överens. Du har full tillgång till offerter och beställningar från backoffice och har full frihet att uppdatera och ändra dem vid behov.

Kundgrupper och Företagsstruktur

Många företag har en intern struktur eller policy för vem som kan göra inköp och anbudsförfrågningar. Magento Commerce erbjuder en användarvänlig men ändå avancerad hierarki för att stötta detta. Både dina medarbetare, kunder eller andra nyckelpersoner kan ges olika tillgång och auktoritet att göra inköp och offerter för begäran som passar er affärsmodell.

Kombinerad B2B och B2C e-handel

Tack vare Magentos Multi-shop support kan du också skapa separata butiker för B2C och B2B, eller varför inte för olika märken och sälja direkt till konsumenter eller utvalda organisationer. Du kan styra ett obegränsat antal webbutiker eller marknader från samma admin / back office.

Segmentering och Marketing Automation

Precis som i det dagliga försäljningsarbetet är det viktigt att segmentera och analysera kunddata för att erbjuda rätt produkt till rätt kund. För att aktivera detta erbjuder plattformen inbyggt stöd för att segmentera era kunder. Dessutom har du möjlighet att bearbeta dessa effektivt och i rätt tid genom Marketing automation. Kunderna kommer att uppskatta att de får rätt erbjudande och kommunikation. Du kommer att få en ökad försäljning och nöjdare kunder.

Snabba och Återkommande Orders

Kunderna kan enkelt göra en längre beställning med Magentos ”Quick buy”-funktionalitet. Produktlistan fylls i med artikelnummer och en beställning på flera hundra produkter kan göras utan svårighet. Dessa orderlistor kan också sparas i kundkontot för senare order eller användas för återkommande order, exempelvis för förbrukningsvaror som måste köpas med jämna mellanrum. Det är också möjligt att ge företag en viss kredit för att ytterligare underlätta eller begränsa kundens olika köp.

Punchout, OCI cXML & Peppol

Det är mycket viktigt för många företag att integrera till sina kunders inköpssystem. Detta kallas oftast Punchout och finns i en rad standarder. En av de vanligare just nu är Peppol som många kommuner och myndigheter tillämpar. Naturligtvis kan vi integrera till denna typ av system så du kan hålla ert avtal och kunderna får en smidig upplevelse. 

Betalningslösningar

Den centrala delen för B2B är oftast faktura och detta är något som naturligtvis stöds. Vi har också skapat de officiella integrationerna till många av de marknadsledande aktörerna för B2B betalningar. För att nämna några är bland annat Briqpay, Svea utmärkande i sin strategi för B2B.

Magento 2 Commerce B2B

Magento Commerce är troligen marknadens bästa och mest kostnadseffektiva verktyg för handeln mellan företag. Magento har länge varit en en stark plattform för B2C och har tagit med många av de smarta funktioner in i B2B e-handelsplattformen.

Med många nyutvecklade B2B funktioner kan Magento Commerce inte bara skapa förutsättningar för ökad försäljning, utan också minska det manuella och administrativa arbetet och förenkla. Commerce kommer bli din nya favorit på jobbet! 

Läs mer om Magento 

Inlägg om B2B

FAQ

I princip samtliga B2B företag av större storlek arbetar med någon form av B2B e-handel. Några exempel är GE, Apple, Volvo, Scania.

  • Snabbt och effektivt orderflöde inklusive; snabborder, tracking och reorder.
  • Unika prislistor och kataloger. Med möjlighet för fast pris, % avdrag och stafflade priser.
  • Attesterings-funktion för kundernas inköpsavdelning med olika behörigheter.
  • Affärssystems-integration som synkroniserar kunder, order, lager, produkter mfl.
  • En lika bra upplevelse som du förväntar dig som konsument.
  • Visa produkter som inte är tillgängliga för alla.
  • Gömma produkter som ej är relevanta.
  • Visa rätt prislista och avtal.
  • Erbjuda reorder och inköpslistor.
  • Visa personaliserad design och erbjudanden.
  • ERP / affärssystem är absolut viktigast.
  • CRM är mycket viktigt för en säljorganisationen.
  • Ifall PIM används ska detta naturligtvis integreras.
  • POS ifall det finns fysiska butiker.
  • Punchout eller andra verktyg som används av kunderna.
  • Övriga verktyg för analys och tracking.

Det är extremt viktigt att förbereda med en förstudie innan du börjar med ditt e-handelsprojekt. I denna process bör du gå igenom varje del av funktionslistan och se till att dessa är specificerade ordentligt. Dessa bör också designar av en professionell designer som också kan din e-handelsplattform.

Det är också mycket viktigt att gå igenom alla integrationer för externa system där ERP och affärssystem står högst upp på listan.

 

 

I normala fall vill de flesta kunder handla i en webshop istället för mail eller telefon. Det du bör ha i åtanke är att de också kan göra samma saker i din ehandel.

I övrigt så bör du givetvis stödja alla de system som krävs, ex punchout eller liknande om detta är ett krav.

Sedan ska givetvis det hela kommuniceras med alla kunder och kanske kombineras med någon form av erbjudande när de signar upp på er nya e-handel.

Magento & Adobe har är är ledande inom området enligt Gartner och står sig mycket bra i konkurrensen.

Get in touch

Were to find us

Kungsholmstorg 16 

112 21 Stockholm