Svenska Kennelklubben (SKK) är hundägarnas riksorganisation och servar deras ca 280 000 medlemmar och kunder med anpassade produkter och tjänster.

För några år sedan gjordes en omvärlds- och kundanalys som pekade på behovet att möta upp det digitala samhället och att bli en intressant serviceorganisation som möter kunderna där de är. Då SKK vill skapa kundnytta, vårda sina medlemmar och ge den bästa servicen, insåg man att både arbetssätt och digitala plattformar inte var utformade för att förenkla för den som ska utföra sina ärenden. 

“Det skall vara kul att vara medlem hos SKK, och ett tydligt sätt att vara både mer relevant och intressant för medlemmar och kunder är genom att bli mer tillgängliga och öka servicegraden”, säger Thomas Uddman som är ansvarig för försäljning och e-handel på SKK.

Thomas fortsätter, “Vi insåg att vi var för traditionella i vårt tänk och det fanns en tröghet i förändringsarbetet i organisationen. Vi behövde en partner som kunde utmana, utveckla och hjälpa oss att implementera en modern plattform och nya arbetssätt som ligger i linje med våra ambitioner att bli mer attraktiva för de vi är till för, och samtidigt effektivare som organisation. Nordic Web Team är helt fantastiska i att stötta och utmana oss i detta utvecklings- och omställningsarbete”.

Tidigare har service till kunder och medlemmar inneburit mycket manuellt arbete; Det kräver handpåläggning, tar tid, och blir också mindre säkert. Men detta var också accepterat som en del av kulturen. Med ett nytt mindset där besökaren sätts i fokus har det blivit lättare att ta ett utifrån-och-in perspektiv. Idén om snabbare och enklare service, fler tjänster, att användaren kan styra mycket själv och hitta rätt information snabbt är nu en ledstjärna i säljorganisationen i SKK. Detta är ett viktigt steg i att behålla och hitta nya medlemmar och kunder. 

 Nordic Web Team har genom framtagandet av den nya e-handelslösningen samt kopplade integrationslösningar skapat en ny struktur som kan användas och skalas upp i takt med att behoven förändras. Inte minst har användarvänligheten och utseendet på sidan fått sig ett lyft, med nya detaljer som gör besöket och köpupplevelsen mycket smidigare.

“En styrka med Nordic Web Team är att de både har stor kunskap av ehandel och integrationslösningar, egentligen hela ekosystemet av olika system och tjänster som måste hänga ihop. Detta hjälper oss att automatisera flöden samtidigt som precisionen och säkerheten ökar då det manuella arbetet minskar” säger Ted Gabrielsson, ekonomichef på SKK

Nordic Web Team har byggt lösningen på Magento 2 och använder Junipeer som integrationsplattform, en iPaas lösning som är modern, snabb, flexibel och skalbar. Kombinationen av bred Magentokompetens och Junipeer som integrationsplattform är en perfekt kombination i ambitionen att vara en komplett partner för den som vill utveckla både organisation och affär. 

Nästa steg i utvecklingen är “MittSKK” som tagits fram utifrån medlemmarnas efterfrågan på digitala verktyg för självbetjäning. I och med att personlig inloggning möjliggjorts genom BankID kan medlemmarna på ett säkert sätt ändra eller lägga till uppgifter. Det kan handla om medlemskap, registrering av ägare eller uppdatering av personuppgifter i SKK:s databas.

Besök SKK Shop här!

Related Post

Get in touch

Were to find us

Kungsholmstorg 16 

112 21 Stockholm