Inställningar på produkter

Allmänt

  • Namn: Namnet på produkten som visas i butiken
  • Beskrivning: Den långa beskrivningen som normalt hamnar under tabbarna på produktsidan.
  • Kort Beskrivning: Beskrivningen som hamnar högst upp på produktsidan.
  • SKU (artikelnummer): Detta är artikelnummer. Det är viktigt att detta är unikt för varje produkt. Detta är det som identifierar din produkt och det kan alltså inte vara olika i olika länder butiker etc.
  • Vikt: Produktens vikt, skrivs vanligtvis i kilo. Men kan skrivas i gram eller annat enhet vid behov. Denna beräknar vanligtvis fraktkostnad.
  • Set product as new from/to date: Mellan vilka datum produkten ska räknas som ny. Detta kan vara synligt via labels eller startsida beroende på ditt template.
  • Status:   Om denna står som aktiverad kan den vara synlig i butiken. Om den är inaktiv är den ej synlig.
  • URL key: Du kan skriva en unik URL key för att optimera för sökmotorer. Ex om du skriver t-shirt-bla kommer adressen till sidan vara https://www.mymagentostore.com/t-shirt-bla.html. Du kan inte använda mellanslag på denna. Om du inte skriver något kommer magento skapa detta per automatik.
  • Synlighet: Här kan du välja om produkten ska vara synlig i katalog (kategorier) och sökresultat. Denna står generellt på katalog, sök om du inte har en enkel produkt som endast ska vara synlig som en drop down på en konfigurerbar. 

Pris

Pris: Exakt vad det later som. Ditt vanliga pris
Group Price: Här kan du sätta ett pris som gäller för en viss kundgrupp.
Special Price: Betyder extra pris. Dvs ett vanligt nedsatt pris
Special from/to date: Vilka datum ditt special price ska gälla.
Tier price: Såkallade stafflade priser. Kunder för rabatt på just denna product om de köper fler.
Hoppa over, Display MAP, Display actual price, man suggested price, Googlr checkout.
Tax Class / Momsklass: Här får du en lista med dina momsklasser. Vanligtvis ska denna stå på taxable goods. Har produkten ingen momsklass får den ingen moms. Så det är vitkigt att väljer något här.

Meta Information

Information för sökmotorer.
META keywords är inte relevant för sökmotorer eftersom det “missbrukats” genom att spamma med sökord.
Att skriva en titel och beskrivning är däremot viktigt ibland. Google använder det I sitt sökresultat och indexering. I bilden nedan kan se var denna information syns.

Bilder

1# Browse välj fil
2# Upload files
3#  Välj vilka bilder som ska vara Thumbnail, base och small image.
Base: Produktsida
Small: Katalog
Thumbnail: Varukorg / Mini Cart
4# Övriga inställningar
Etikett: Om det ska stå en text under bilden när den visas I popup.
Sortering: Vilken ordning bilderna ska visas. 1 visas först.
Uteslut: Om du inte vill visa en av bilderna på produktsidan. Tex om du har en utvald bild enbart för min cart.

Recurring profile

Hoppa över denna om du inte fått någon annan info.

Design

Hoppa över denna om du inte fått någon annan info.

Gift options

Om denna är aktiverad kan man skriva en presenttext som man kan fyllla i när du är I kassan.

Lagersalternativ

Här hanterar du alternativ för lager.

Antal: Antalet produkter du har i lager.

Antal decimaler: Om du ska sälja lösvikt eller liknande kan du välja att detta ska vara på ja

Lagersaldo: Här kan du välja om du ska visa att denna produkt är i lager eller i lager.

De andra inställningarna styrs normalt globalt. System > konfiguration > lagersalternativ. Men du kan givetvis ändra dem per produkt också genom att klicka ur checkboxen.

Websites

Om du har multishop så måste du fylla I vilka websites de ska synas på.

Kategorier

Välj de kategorier produkten ska synas i.

Related Products / Relaterade produkter

Relaterade produkter är vanligtvis tillbehör som ska presenteras på produktsidan.

Up-sells / merförsäljning

Up sells är vanligtvis dyrare (mer marginal) produkter som du vill att kunden ska välja istället för den billigare produkten den tittar på nu.

Cross-sells / korsförsäljning

Är produkter som presenteras i varukorgen som merförsäljning.