Att beskriva dina produkter är viktigt både för att din e-handel ska kunna ranka på Google, samt att dina kunder ska bli lockade att köpa din produkter. 

Undersökningar visar att produktbeskrivningar är en av de mest avgörande faktorerna för om kunden gör ett köp online eller inte. 

En fördel för dig med en bra produktbeskrivning är att många e-handlare slarvar, vilket gör att en genomarbetad produktbeskrivning sticker ut. 

Så hur gör du då för att skriva bra produktbeskrivningar?

Nedan är 5 tips för hur du skapar produkttexter som både är optimerade både för SEO och konvertering.

Lär känna din målgrupp

Att lära känna sin målgrupp är viktigt på alla plan när det kommer till marknadsföring och försäljning av din produkt. Ta till exempel reda på din målgrupps behov, vilka problem du kommer att lösa för dem och hur de själva kommunicerar. 

När du vet detta är det bara att sätta igång med skrivandet, på ett sätt som attraherar din potentiella kund. 

Besvara kundens frågor

Ett bra sätt att ta reda på vad kunden kan ha för frågor är att själv sätta sig in i rollen som kund. Se till så att du besvarar frågor som, för vem? Varför? Hur? När? Var? 

Om kunden känner sig osäker på något kring din produkt eller tjänst minskar sannolikheten att den väljer att klicka på ”köp”. Var därför informativ, utan att vara tråkig. Tänk på att skriva för målgruppen. 

Ett enkelt sätt för att säkerställa att man inte lämnar kunden frågvis är att skapa en mall inför varje ny produktbeskrivning som ska skrivas. På så sätt får du en enhetlighet bland dina produkttexter och minskar risken att utelämna viktig information.

Gör fördelarna med din produkt tydliga

Kunden vill veta varför den ska välja just din produkt. Därför är det viktigt att du presenterar fördelarna och varför din produkt är bäst, på ett tillgängligt sätt. Ett tips kan vara att använda sig av underrubriker eller varför inte en punktlista där du enkelt och tydligt radar upp hur din produkt löser specifika problem och behov. 

Ha alltid koll på konkurrenterna och lägg vikt vid sakerna som gör att just din produkt sticker ut.

Gör en sökordsanalys

En sökordsanalys är alltid bra när du ska marknadsföra dig på Google. För dina produktbeskrivningar är det viktigt så att du maximerar din ranking på sökmotorn men det ger dig också insikter i vad dina kunder faktiskt letar efter. 

Varva dina bästa sökord och involvera dem i produktbeskrivningen. 

Det finns flera sätt att göra sökordsanalyser men det går inte nog att understryka hur viktigt det är för din synlighet på Google. 

Håll dig kort!

Ingen vill läsa en lång produktbeskrivning med överflödig information. När du ska förmedla din produkts fördelar, eventuell statistik och vilka problem du löser för kunden. Håll dig kort och koncis.

Vi läser i snitt endast 16 % av textinnehållet på hemsidor, så det gäller att inte förlora kunden.  

Gästinlägg från Viseo

Related Post

Get in touch

Were to find us

Kungsholmstorg 16 

112 21 Stockholm